Omtale i Sjællandske Nyheder
Vision kunne ikke blive til virkelighed - men så smøgede Caroline ærmerne op
Ny turistorganisation buldrer frem - har allerede over 100 medlemmer.
Ideer og store planer er der som regel nok af. Også i Visit Sydsjælland og Møn. Her ville man gerne samle så mange som muligt, der lever af turisme på det østlige Sydsjælland. Men hvem havde tid og overskud? Og penge var der heller ikke. Men så rakte Caroline Axen hånden i vejret.
Den Korte Version
- Caroline Axen har på et år samlet 113 turistaktører i Destination Præstø Fjord.
- Hun arbejder for at styrke turismen i området ved at samle lokale kræfter.
- Destination Præstø Fjord inkluderer overnatningssteder, butikker og kulturaktører.
- Formålet er at skabe en fælles fortælling og styrke markedsføringen af området.
- Caroline Axen fortsætter med at rekruttere nye medlemmer til organisationen.
Dette resumé er genereret af kunstig intelligens og kvalitetssikret af journalister.
På kun et år har hun samlet 113 turistaktører i Destination Præstø Fjord. Fra sin base i et kontorfællesskab i den gamle Sparekasse-bygning i Præstø har hun stædigt gået fra dør til dør for at opbygge en ny turistorganisation.
Til hudløshed har hun gentaget fortællingen om de mange oplevelser, der findes i området fra Feddet og ned langs østkysten til Kalvehave. Og om vigtigheden af at stå sammen.
- Området har så meget potentiale, men uden en fælles indsats vil det ikke blive forløst, fortæller Caroline Axen.
De personlige møder
Den 48-årige mor til fire stammer fra Nordsjælland og uddannet cand.merc. i international business. For otte år siden flyttede hun med sin mand til Præstø.
Caroline Axen har tidligere været forretningsudvikler for Café Mocca og arbejdet på Royal Unibrew i Faxe. I dag er den entreprenante kvinde ved siden af Destination Præstø Fjord tilknyttet baron Ivan Reedtz-Thott på Feddet Strand Resort i Faxe.
- Jeg elsker at være ude på landevejene og snakke med folk. Det er så berigende, siger Caroline Axen.
En fælles fortælling
De over hundrede medlemmer omfatter blandt andet spise- og overnatningssteder, special- og gårdbutikker og virksomheder, der opererer inden for adventure, kunst, kultur, skønhed og sundhed.
Fordelen for de enkelte aktører ved at sige ja til Destination Præstø Fjord er, at de optræder i en fælles fortælling. Ifølge Caroline Axen får flagskibene såsom Hotel Frederiksminde i Præstø en gang imellem omtale, mens resten af området er sværere at markedsføre.
Ved at samle kræfterne i Destination Præstø Fjord får Visit Sydsjælland og Møn med kommunale kroner i ryggen et samlet produkt, som de kan skyde ud i deres markedsføring.
- Vi står stærkere, når vi samler egnens store og små turismeaktører i et fællesskab, mener Caroline Axen.
Bliv hos os
Hun betragter Destination Præstø Fjord som den "nye stjerne på Danmarks turistkort".
- Ambitionen er at udvikle området, så vi kan tiltrække flere gæster, der benytter vores aktiviteter, handler i butikkerne og styrker vores lokalsamfund, lyder det fra Caroline Axen.
MARKEDSFØRING AF TURISME
- VisitDenmark står for markedsføringen af Danmark som land
- Her er der 19 destinationsselskaber
- Et af dem er Visit Sydsjælland & Møn, der dækker kommunerne Faxe, Næstved, Stevns og Vordingborg
- Visit Sydsjælland & Møn samarbejder bl.a. med Destination Præstø Fjord, Møn-Sydsjælland Turistforening og House of Møn
En af pointerne med Destination Præstø Fjord er, at de lokale virksomheder skal blive bedre til at sende de besøgende videre til hinanden, så de bliver lidt længere.
- Vi har så meget at byde på, og så er det med til at give turisterne en bedre oplevelse og service, siger Caroline Axen, inden hun fastslår:
- Vi får mere at lave, så det handler også om at sikre arbejdspladser.
Destination Præstø Fjord holder generalforsamling 26. marts på Muldiverset på Jungshoved.
Og Caroline Axen ... Hun er slet ikke færdig med at jagte nye medlemmer.